4 oktober 2008

Jojje Wadenius - Live at Bokslukaren, Stockholm



Jojje Wadenius, den legendariske gitarristen som spelat på nästan alla svängiga svenska skivor på 60- och 70-talet och som har en meritlista som får den mest erfarne att bli avundsjuk, gjorde en kort spelning på bokaffären Bokslukaren på Mariatorget som firade sin 1-årsdag. Han spelade uteslutande låtar från sin klassiska barnskiva Goda´Goda´ där barnboksförfattaren Barbro Lindgren skrivit texterna och Jojje Wadenius musiken. Även om det kan sägas vara en barnskiva så funkar låtarna att lyssna på oavsett vilken ålder man är. Publiken var såklart blandad. Längst fram satt små barn och lyssnade koncentrerat på de roliga texterna och längre bak stod deras föräldrar och säkert någon annan som vuxit upp med Jojjes musik. Säg den 70-talist som inte inte vuxit upp med Kalles Klätterträd och har starka minnen från det! Det finns så mycket att skriva om Jojje Wadenius så att det känns som en mastodontuppgift. Läs hellre mer om honom på Wikipedia. Utöver att Jojje spelade låtar så uppträdde även Nina Ramsby, Patrik Arve och Mathias Lindgren som spelade vuxen barnmusik. Men vi filmade bara Jojje.

Från albumet:
Goda´Goda´ (1969)
01. Mitt Sår
02. Jag Är Det Fulaste Som Finns
03. När Jag Blir Miljonär
04. Mitt Lilla Barn
05. Sången Om Kalle
06. Jag Har En Äng
07. Jag Vill Ha En Hund, En Blå
08. Kråkbegravningen
09. Min Mask
10. Den Jag Älskar Heter Örjan
11. Mitt Eget Land
12. Goda´Goda´
13. Kalles Klätterträd
14. Havet
15. Ägget
16. Sagan Om Råttan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar