13 juli 2008

Baskery - Live at Akkurat, Stockholm



Baskery, systertrion Bondesson, passade på att hälsa på Akkurat Restaurant & Bar på Hornsgatan innan deras månadslånga turné till Canada och USA inleddes. Jag hade aldrig hört dem tidigare, förutom när jag kollade upp deras myspacesida för att få reda på lite mer inför gratistipsen vi ger i Radio Stockholm varje onsdagsmorgon i sommar. Jag hade en känsla för att det skulle kunna bli riktigt bra och tro mig...förväntningarna infriades och mer därtill. Det var nog bland det bästa jag hört i den kategorin. En klart femstjärning konsert som dessutom var gratis. Kan det bli bättre än så? Musiken var en blandning av country, folk, blues, bluegrass, americana och det var otroligt välproducerat och tajt. Tidigare var de med i bandet Slaptones där deras pappa var trummis. Men nu kör de som en trio. Stämningen var verkligen på topp på ett nästintill knökfullt Akkurat. Det är nog bara en tidsfråga innan de slår igenom stort.

De i bandet heter:
Sunniva Bondesson - Acoustic guitar, vocals
Greta Bondesson - Banjo, bass drum, tambourine, vocals
Stella Bondesson - Bass, vocals

Från debutalbumet:
Fall Among Thieves (2008)
01. The Brave
02. One Horse Down
03. On A Day Like This
04. Spoken Word
05. Out-of-towner
06. Oscar Jr Restaurant Bar
07. Here To Pay My Dues
08. Harsh
09. Hold On
10. Why Don´t Ya
11. Haunt You
12. The Wise

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar